Μάιος 2023: γίνεται γνωστή η απόφαση για την κατασκευή ενός σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ-LNG: Liquefied natural gas) στον Θερμαϊκό κόλπο. Το σχεδιαζόμενο έργο αφορά την εγκατάσταση δύο πλοίων (ύστερα από τη νέα έγκριση της ΡΑΑΕΥ), σε απόσταση λιγότερο από τέσσερα χιλιόμετρα από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ένα από αυτά θα χρησιμοποιείται για την αποθήκευση ΥΦΑ, ενώ το δεύτερο για την επαναεριοποίηση του. ΥΦΑ (LNG) ονομάζεται το ορυκτό αέριο, το οποίο αντί να εισάγεται μέσω αγωγών, ψύχεται σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες (-1620C) και μεταφέρεται με πλοία.
Πέρα από τους σταθμούς που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία (Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη) και τον σχεδιαζόμενο σταθμό στη Θεσσαλονίκη, έχει δρομολογηθεί η κατασκευή επιπλέον αντίστοιχων υποδομών σε Βόλο και Κόρινθο. Δεδομένου ότι η Ελλάδα ήδη εξάγει ένα σημαντικό ποσοστό ορυκτού αερίου προς τα Βαλκάνια (περίπου 30% για το 2022), είναι φανερό ότι οι σχεδιαζόμενοι σταθμοί δεν αφορούν την κάλυψη εγχώριων ενεργειακών αναγκών, αλλά τη μετατροπή της χώρας σε ενεργειακό κόμβο. Ενδεικτικό είναι επίσης ότι η Ελλάδα κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά LNG στον κόσμο. Σε κάθε περίπτωση, η επένδυση σε υποδομές ορυκτών καυσίμων βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τις υποδείξεις της επιστημονικής κοινότητας σε ό,τι αφορά τον περιορισμό της κλιματικής κρίσης. Παρόλα αυτά η Ελλάδα, εκμεταλλευόμενη τον (υποτιθέμενο) αποκλεισμό της Ρωσίας από πάροχο ορυκτού αερίου στην Ευρώπη, στοχεύει στην επίτευξη οικονομικής ανάπτυξης μέσω της υλοποίησης τέτοιων υποδομών.
Πέρα από τις καταστρεπτικές όμως συνέπειες του έργου σε ό,τι αφορά την όξυνση της κλιματικής κατάρρευσης, ένας σταθμός LNG κατατάσσεται στην Ευρωπαϊκή οδηγία Seveso. Πρόκειται δηλαδή για μια μονάδα, που είναι εξαιρετικά επικίνδυνη σε περίπτωση ατυχήματος. Σε περίπτωση ανάφλεξης ή πυρκαγιάς στον πλωτό σταθμό, μπορεί να δημιουργηθεί πύρινη λίμνη χωρίς δυνατότητα κατάσβεσης, ενώ εγκαύματα δευτέρου βαθμού μπορούν να προκληθούν έως και δύο χιλιόμετρα μακριά. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω δεν αποτελούν κινδυνολογία, καθώς αντίστοιχα ατυχήματα έχουν συμβεί στο παρελθόν (σε ΗΠΑ και Αλγερία) οδηγώντας σε δεκάδες θανάτους και τραυματισμούς. Για τους παραπάνω λόγους έχει κατατεθεί ήδη στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτημα ακύρωσης αναφορικά με τον πλωτό σταθμό στην Αλεξανδρούπολη.
Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης ο σταθμός LNG πρόκειται να τοποθετηθεί σε μια εξαιρετικά ευαίσθητη περιοχή. Συγκεκριμένα, στις δυτικές ακτές του Θερμαϊκού συναντάται ένα από τα πιο σημαντικά οικοσυστήματα της Ελλάδας (σύμπλεγμα της λιμνοθάλασσας Καλοχωρίου, των εκβολών του Γαλλικού ποταμού, το δέλτα του Αξιού και του Αλιάκμονα, τον υγρότοπο της Νέας Αγαθούπολης και της Αλυκής Κίτρους). Είναι ένας βιότοπος, που εντάσσεται στο δίκτυο Natura 2000, προστατεύεται από τη Διεθνή Σύμβαση Ραμσάρ και το μεγαλύτερο μέρος του έχει ανακηρυχθεί εθνικό πάρκο. Είναι εντυπωσιακό, λοιπόν, πως στον βωμό της επερχόμενης «ανάπτυξης», η χώρα προχωρά σε υποδομές που εντείνουν την κλιματική κατάρρευση (παρότι τα τελευταία χρόνια ερχόμαστε διαρκώς μπροστά στις καταστρεπτικές συνέπειές της), θέτουν σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια των πόλεων, αλλά και δύνανται να αφανίσουν μοναδικά και προστατευμένα οικοσυστήματα.
Η πρώτη έγκριση της PAE (τωρινή ΡΑΑΕΥ-Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας, Υδάτων) έγινε γνωστή, όταν η ίδια ζήτησε τη γνωμοδότηση των παραλιακών Δήμων του νομού Θεσσαλονίκης σχετικά με την τροποποίηση της αρχικής χωροθέτησης και χωρητικότητας του σταθμού από την Elpedison. Τον Ιούνιο και τον Οκτώβριο ανατέθηκε στον ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ η εκπόνηση δύο μελετών σχετικά με τη διαχείριση των υλικών βυθοκόρησης και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υποθαλάσσιου θορύβου. Τον Δεκέμβριο, και για έναν ολόκληρο μήνα, πραγματοποιήθηκε η μη δεσμευτική δομική αγορά (market test) για το έργο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον 7 εταιρειών. Πριν από περίπου έναν μήνα η ΡΑΑΕΥ έδωσε τη δεύτερη έγκριση με τις νέες πλέον τροποποιήσεις, αγνοώντας εντελώς τη γνωμοδότηση των Δήμων, που η ίδια ζήτησε. Η σημαντικότερη ημερομηνία, ωστόσο, αφορά τον Μάρτιο, καθώς σχεδιάζεται η κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) στο αρμόδιο Υπουργείο. Η διαβούλευση των δύο εβδομάδων, που θα ακολουθήσουν, ενισχύει την εναντιωμένη φωνή μας σε θεσμικό επίπεδο καταθέτοντας σχόλια επί της μελέτης.
Η ανακοίνωση εγκατάστασης του σταθμού LNG στη Θεσσαλονίκη δεν άφησε την πόλη αμέτοχη, τόσο σε θεσμικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Οι ψαράδες της Καλαμαριάς, συλλογικότητες και ομάδες της πόλης έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στον σταθμό. Πραγματοποιήθηκε συλλογή υπογραφών και αποστολή αυτών στην ΡΑΑΕΥ από τον καθηγητή του ΑΠΘ Γιάννη Κρεστενίτη, ενώ τον Ιούνιο του προηγούμενου έτους συστάθηκε και η Πρωτοβουλία ενάντια στον σταθμό LNG στη Θεσσαλονίκη.* Ταυτόχρονα, η «Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας», η επιτροπή περιβάλλοντος και προσαρμογής στην κλιματική κρίση του Δήμου Θεσσαλονίκης, η επιτροπή ποιότητας ζωής του Δήμου Δέλτα, ο Δήμος Δέλτα και ο Δήμος Θερμαϊκού εξέφρασαν ανοιχτά τις ενστάσεις τους σε σχέση με την υλοποίηση του έργου. Οι δημοτικές παρατάξεις «Η Πόλη Ανάποδα», «Οικολογία-Αλληλεγγύη», «Λαϊκή Συσπείρωση» και «Θεσσαλονίκη για όλους» τοποθετήθηκαν ενάντια στον σταθμό, με την πρώτη μάλιστα να φέρνει το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο τον περασμένο Μάιο. Παρ’ όλα αυτά ακόμα και η αρνητική τοποθέτηση της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν επαρκεί για την ακύρωση του έργου, μιας και ο ρόλος τους είναι μονάχα γνωμοδοτικός.
Είναι ο κόσμος της Θεσσαλονίκης που πρέπει να οργανωθεί και να ανατρέψει τα καταστροφικά τους σχέδια!
Οργανωνόμαστε γιατί χανόμαστε,
Fridays for Future Thessaloniki

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου