Το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθηνών (ΡΣΑ), το οποίο έχει εγκριθεί με το Νόμο 1515/1985 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει έως σήμερα προβλέπει, για την προστασία του Περιβάλλοντος και της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της πρωτεύουσας και κυρίως των υποβαθμισμένων περιοχών της (Σεπόλια, Σταθμός Λαρίσης, Ρούφ, Ταύρος, Ρέντη και γενικά στο Δυτικό Τμήμα της πόλης των Αθηνών) την κατάργηση όλων των σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών Αθηνών και Πειραιώς.
Με τη μελέτη όμως που εφαρμόζει ήδη το Υπουργείο Μεταφορών και ο ΟΣΕ παραβιάζεται ο παραπάνω Νόμος του ΡΣΑ αφού όχι μόνον δεν καταργούνται και δεν αποξηλώνονται ήδη υφιστάμενες σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις και γραμμές, στην έκταση μεταξύ των δυο σιδηροδρομικών σταθμών Αθηνών – Πειραιώς, αλλά απεναντίας επιχειρείται η δημιουργία πρόσθετου επιφανειακού δικτύου, δηλαδή αυτού του προαστιακού σιδηροδρόμου.
Είναι όμως τόσο αναγκαίος ο επιφανειακός προαστιακός σιδηρόδρομος στις συνοικίες Σεπολίων, Ρούφ, Ταύρου και Ρέντη; Τι εξυπηρετεί στην πραγματικότητα;
Όπως είναι γνωστό κατασκευάστηκε ένα τμήμα του προαστιακού σιδηρόδρομου, ο οποίος συνδέει το Αεροδρόμιο με το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ). Στο τμήμα αυτό ο προαστιακός διασταυρώνεται σε δυο σημεία επιβίβασης (σταθμοί Νερατζιώτισσας και Δουκίσσης Πλακεντίας) με το Μετρό. Επομένως οι κάτοικοι της Αθήνας εξυπηρετούνται για τη μετάβαση και την επιστροφή τους από το Αεροδρόμιο.
Παράλληλα είχε προγραμματιστεί και η κατασκευή προαστιακού από το ΣΚΑ έως τον σταθμό Πελοποννήσου στον Πειραιά. Είναι επίσης γνωστό αλλά και συνομολογείται από το Υπουργείο Μεταφορών και τον ΟΣΕ ότι ο προαστιακός πρέπει να είναι υπόγειος όταν διασχίζει κατοικημένες περιοχές.
Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες οι αρμόδιοι φορείς άλλαξαν (;) γνώμη και άρχισαν την επιφανειακή κατασκευή του προαστιακού από τις Τρεις Γέφυρες έως τον Πειραιά. Οι κάτοικοι των συνοικιών Σεπολίων, Ρουφ και των δήμων Ταύρου και Ρέντη αντιδρούν διότι:
Πρώτον, η μελέτη για την κατασκευή του επιφανειακού προαστιακού σ’ αυτό το τμήμα δε συνοδεύεται από κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία θα δίνει λύσεις στα τεράστια προβλήματα κυκλοφορίας των οχημάτων.
Δεύτερον, η κατασκευή του επιφανειακού προαστιακού δημιουργεί θόρυβο, αχρηστεύει αθλητικές εγκαταστάσεις στο Ρουφ και στις Τρεις Γέφυρες, αχρηστεύει χώρους πρασίνου, διχοτομεί το Δήμο Ταύρου κ.λπ.
Τρίτον, η δήθεν θετική γνωμοδότηση της Νομαρχίας Αθηνών δεν ελήφθη από το αρμόδιο, σύμφωνα με το Νόμο, όργανο και εν πάσει περιπτώσει δεν αναφέρεται στο έργο της κατασκευής επιφανειακού προαστιακού σιδηροδρόμου.
Τέταρτον, επιχειρείται η κατασκευή του έργου (μετά την αλλαγή του από υπόγειο σε επιφανειακό) χωρίς οριστική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία θα περιλαμβάνει τον εντοπισμό και την αξιολόγηση των βασικών επιπτώσεων του έργου στο Περιβάλλον, την περιγραφή των μέτρων για την πρόληψη, μείωση ή την αποκατάσταση των αρνητικών επιπτώσεων στο Περιβάλλον, την εξέταση εναλλακτικών λύσεων και την υπόδειξη των κύριων λόγων της επιλογής της προτεινόμενης λύσης του επιφανειακού προαστιακού σιδηροδρόμου.
Πέμπτον, αγνοήθηκαν οι τοπικοί Δήμοι Ταύρου και Ρέντη, οι οποίοι είναι αρμόδιοι, σύμφωνα με το άρθρο 102 του Συντάγματος, ν’ αποφασίζουν για τις τοπικές υποθέσεις τους και ιδιαίτερα για το σοβαρότατο αυτό θέμα της κατασκευής του προαστιακού. Ουδέποτε ζητήθηκε η γνώμη τους.
Είναι αυτονόητο ότι με όλα τα παραπάνω προβλήματα και τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των κατοίκων, οι αρμόδιοι φορείς (Υπουργεία και ΟΣΕ) δεν θα έπρεπε να επιμένουν στην κατασκευή του επιφανειακού προαστιακού σιδηροδρόμου. Γιατί όμως επιμένουν; Ο μοναδικός σκοπός τους είναι να εκαταμιευθούν αλωθούν πιστώσεις από τα ταμεία της Ε.Ε. και να δοθούν στους ημέτερους εργολάβους, αφού πρόκειται για ένα μη αναγκαίο έργο. Απεναντίας η αποξήλωση των σιδηροδρομικών γραμμών στα τμήμα από το Σταθμό Λαρίσης στην Αθήνα έως το Σταθμό Πελοποννήσου στον Πειραιά, θα προσφέρει ελεύθερους χώρους πράσινου, ησυχία και καθαρή ανάσα στους κατοίκους.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Με τη μελέτη όμως που εφαρμόζει ήδη το Υπουργείο Μεταφορών και ο ΟΣΕ παραβιάζεται ο παραπάνω Νόμος του ΡΣΑ αφού όχι μόνον δεν καταργούνται και δεν αποξηλώνονται ήδη υφιστάμενες σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις και γραμμές, στην έκταση μεταξύ των δυο σιδηροδρομικών σταθμών Αθηνών – Πειραιώς, αλλά απεναντίας επιχειρείται η δημιουργία πρόσθετου επιφανειακού δικτύου, δηλαδή αυτού του προαστιακού σιδηροδρόμου.
Είναι όμως τόσο αναγκαίος ο επιφανειακός προαστιακός σιδηρόδρομος στις συνοικίες Σεπολίων, Ρούφ, Ταύρου και Ρέντη; Τι εξυπηρετεί στην πραγματικότητα;
Όπως είναι γνωστό κατασκευάστηκε ένα τμήμα του προαστιακού σιδηρόδρομου, ο οποίος συνδέει το Αεροδρόμιο με το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ). Στο τμήμα αυτό ο προαστιακός διασταυρώνεται σε δυο σημεία επιβίβασης (σταθμοί Νερατζιώτισσας και Δουκίσσης Πλακεντίας) με το Μετρό. Επομένως οι κάτοικοι της Αθήνας εξυπηρετούνται για τη μετάβαση και την επιστροφή τους από το Αεροδρόμιο.
Παράλληλα είχε προγραμματιστεί και η κατασκευή προαστιακού από το ΣΚΑ έως τον σταθμό Πελοποννήσου στον Πειραιά. Είναι επίσης γνωστό αλλά και συνομολογείται από το Υπουργείο Μεταφορών και τον ΟΣΕ ότι ο προαστιακός πρέπει να είναι υπόγειος όταν διασχίζει κατοικημένες περιοχές.
Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες οι αρμόδιοι φορείς άλλαξαν (;) γνώμη και άρχισαν την επιφανειακή κατασκευή του προαστιακού από τις Τρεις Γέφυρες έως τον Πειραιά. Οι κάτοικοι των συνοικιών Σεπολίων, Ρουφ και των δήμων Ταύρου και Ρέντη αντιδρούν διότι:
Πρώτον, η μελέτη για την κατασκευή του επιφανειακού προαστιακού σ’ αυτό το τμήμα δε συνοδεύεται από κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία θα δίνει λύσεις στα τεράστια προβλήματα κυκλοφορίας των οχημάτων.
Δεύτερον, η κατασκευή του επιφανειακού προαστιακού δημιουργεί θόρυβο, αχρηστεύει αθλητικές εγκαταστάσεις στο Ρουφ και στις Τρεις Γέφυρες, αχρηστεύει χώρους πρασίνου, διχοτομεί το Δήμο Ταύρου κ.λπ.
Τρίτον, η δήθεν θετική γνωμοδότηση της Νομαρχίας Αθηνών δεν ελήφθη από το αρμόδιο, σύμφωνα με το Νόμο, όργανο και εν πάσει περιπτώσει δεν αναφέρεται στο έργο της κατασκευής επιφανειακού προαστιακού σιδηροδρόμου.
Τέταρτον, επιχειρείται η κατασκευή του έργου (μετά την αλλαγή του από υπόγειο σε επιφανειακό) χωρίς οριστική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία θα περιλαμβάνει τον εντοπισμό και την αξιολόγηση των βασικών επιπτώσεων του έργου στο Περιβάλλον, την περιγραφή των μέτρων για την πρόληψη, μείωση ή την αποκατάσταση των αρνητικών επιπτώσεων στο Περιβάλλον, την εξέταση εναλλακτικών λύσεων και την υπόδειξη των κύριων λόγων της επιλογής της προτεινόμενης λύσης του επιφανειακού προαστιακού σιδηροδρόμου.
Πέμπτον, αγνοήθηκαν οι τοπικοί Δήμοι Ταύρου και Ρέντη, οι οποίοι είναι αρμόδιοι, σύμφωνα με το άρθρο 102 του Συντάγματος, ν’ αποφασίζουν για τις τοπικές υποθέσεις τους και ιδιαίτερα για το σοβαρότατο αυτό θέμα της κατασκευής του προαστιακού. Ουδέποτε ζητήθηκε η γνώμη τους.
Είναι αυτονόητο ότι με όλα τα παραπάνω προβλήματα και τις δικαιολογημένες αντιδράσεις των κατοίκων, οι αρμόδιοι φορείς (Υπουργεία και ΟΣΕ) δεν θα έπρεπε να επιμένουν στην κατασκευή του επιφανειακού προαστιακού σιδηροδρόμου. Γιατί όμως επιμένουν; Ο μοναδικός σκοπός τους είναι να εκαταμιευθούν αλωθούν πιστώσεις από τα ταμεία της Ε.Ε. και να δοθούν στους ημέτερους εργολάβους, αφού πρόκειται για ένα μη αναγκαίο έργο. Απεναντίας η αποξήλωση των σιδηροδρομικών γραμμών στα τμήμα από το Σταθμό Λαρίσης στην Αθήνα έως το Σταθμό Πελοποννήσου στον Πειραιά, θα προσφέρει ελεύθερους χώρους πράσινου, ησυχία και καθαρή ανάσα στους κατοίκους.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου