Η Πρωτοβουλία πολιτών για την διάσωση και αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδας στέκεται εξ αρχής σε κάθε δίκαιη γραμμή μάχης που στήνεται για την προστασία της Πεδιάδας από το καταστροφικό έργο του αεροδρομίου.
Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της: "Θέλουμε να σώσουμε οτιδήποτε αν σώζεται και για να γίνει αυτό χρειάζεται να ενώσουμε τις φωνές και τις δυνάμεις μας.
Να σώσουμε την Παπούρα, να θρέψουμε την ένωση που δημιούργησε και να σώσουμε το νερό, να δυναμώσουμε κι άλλο και να σώσουμε την αξιοπρέπεια της ίδιας μας της κοινωνίας.
Και αν μέσα σε αυτό το ταξίδι οι συνθήκες, τα βήματα και ο χρόνος μας το επιτρέψει, να σώσουμε την Πεδιάδα μας από αυτήν την καταστροφή που λέγεται αεροδρόμιο και να συντονίσουμε το νου μας και τα έργα μας σε πορεία πραγματικής ανάπτυξης που δεν γίνεται να υπάρξει χωρίς αειφορία.
Ευχόμαστε καλή δύναμη σε αυτόν τον αγώνα.
Την Τετάρτη 9/7 που θα συζητηθεί το θέμα στο ΚΑΣ περιμένουμε από όλες και όλους τους εκπροσώπους της περιοχής να πάρουν θέση υπέρ της προστασίας ολόκληρου του βουνού και όχι να παζαρέψουν τα μέτρα απόστασης των εγκαταστάσεων από το μνημείο.
Το ραντάρ πρέπει να φύγει από κει, όχι μόνο για την προστασία του μοναδικού παγκοσμίως ευρήματος, αλλά και για την προστασία της υγείας των κατοίκων που απειλείται από τη γειτονία με το ραντάρ λόγω αυξημένης έντασης Ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας για την οποία όπως έχουμε επισημάνει, δεν υπάρχει μελέτη.
Καλή δύναμη στον δίκαιο αγώνα.
Αντίσταση στην επέλαση του κράτους των επενδυτών! Κάτω τα χέρια από τους τόπους μας και τις ζωές μας!
Ό,τι καταστρέφει τη Φύση δεν είναι ανάπτυξη!"
#SaveTheMountains #SaveGreekSeas
#ΕλεύθεραΒουνάΧωρίςΑιολικά!
#ΗΚρήτηΛέειΟΧΙστιςΕξορύξεις!
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων - ΣΕΑ για την τοποθέτηση ραντάρ σε επαφή με το μινωικό μνημείο του λόφου Παπούρα
Στο πλαίσιο του έργου του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου η ανασκαφική έρευνα στον λόφο «Παπούρα» έφερε στο φως κυκλική κατασκευή διαμέτρου 48-50μ., που αποτελεί μοναδική ανακάλυψη στον Αιγαιακό χώρο τόσο για την αρχιτεκτονική σύλληψη και επιμελή κατασκευή της όσο για την περίοπτη θέση πάνω από την πεδιάδα του Καστελίου. Πρόκειται για κτίσμα με δαιδαλώδη διάρθρωση επάλληλων λιθόκτιστων δακτυλίων σε διαφορετικά υψομετρικά επίπεδα, με διαπιστωμένη χρήση στην Προανακτορική έως την πρώιμη Παλαιοανακτορική περίοδο.
Η ανασκαφή, που θα συμβάλλει στην ερμηνεία του πολύ σημαντικού μνημείου, δεν έχει ολοκληρωθεί. Είναι δεδομένο όμως για όλους τους ερευνητές ότι το μνημείο αυτό είναι μοναδικό και η δημοσίευσή του θα αλλάξει άρδην τα αρχαιολογικά δεδομένα για την Εποχή του Χαλκού στην Κρήτη και στο Αιγαίο. Πρόκειται για ένα μνημείο μείζονος σημασίας, κατά τον ορισμό του αρχαιολογικού νόμου, που γοητεύει ειδικούς και μη.
Σημειώνουμε ότι η ύπαρξη αρχαιολογικής θέσης στο λόφο Παπούρα ήταν γνωστή στη βιβλιογραφία, πολύ πριν τον σχεδιασμό του νέου αερολιμένα. Η περιοχή της Πεδιάδας είναι μια περιοχή με ιδιαίτερα πλούσιο αρχαιολογικό ορίζοντα. Επιφανειακές αρχαιολογικές έρευνες είχαν τεκμηριώσει πολλές θέσεις με αρχαιολογικά ευρήματα. Οι δοκιμαστικές τομές και οι ανασκαφές, και μάλιστα σε διαπιστωμένες θέσεις, οφείλουν να γίνονται πριν την έναρξη της κατασκευής του εκάστοτε έργου. Δυστυχώς αυτό δεν ακολουθήθηκε στην περίπτωση του νέου αερολιμένα.
Είναι προφανές ότι η τοποθέτηση του ραντάρ του αεροδρομίου στον λόφο όπου δεσπόζει το μινωϊκό μνημείο είναι απολύτως απαγορευτική για οποιαδήποτε ανάδειξη του μνημείου. Κι όμως, αυτή η αδιανόητη «πρόταση» εισάγεται την Τετάρτη 9/7/2025 στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο!
Παρότι ένα χρόνο πριν το Υπουργείο Πολιτισμού και το Υπουργείο Υποδομών είχαν ανακοινώσει ότι θα βρουν εναλλακτική θέση για το ραντάρ και τα συνοδά έργα, καμία μελέτη εναλλακτικής χωροθέτησης, καμία μελέτη αεροναυτιλίας δεν εκπονήθηκε ως τώρα. Αντιθέτως, μετά από έναν χρόνο αδράνειας, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ και του ΥΠΟΜΕ εμφανίζουν ως «λύση» την τοποθέτηση των εγκαταστάσεων των ραδιοβοηθημάτων (ραντάρ, κεραία, συνοδά έργα) εκατέρωθεν του μνημείου, στον ίδιο λόφο και σε απόσταση 20 μ!
Τα ανυπόγραφα σχέδια που έχουν δει το φως της δημοσιότητας σκιαγραφούν κάτι εφιαλτικό. Κι όμως, αυτά τα σχέδια, με την ονομασία «προμελέτη εγκατάστασης ραδιοβοηθημάτων», χωρίς να συνοδεύονται από κανονική μελέτη, χωρίς να έχουν εξεταστεί εναλλακτικές τοποθέτησης των ραδιοβοηθημάτων, εισάγονται αύριο με συνοπτικές διαδικασίες στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, παρά την εκπεφρασμένη αντίθεση σύσσωμης της αρχαιολογικής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας.
Ακόμη χειρότερη όμως είναι η πλάνη που επιχειρεί το Υπουργείο με της διατύπωσης του θέματος 5 της συνεδρίας του ΚΑΣ ως «προστασία, συντήρηση και ανάδειξη των αρχαίων καταλοίπων που αποκαλύφθηκαν στην κορυφή του λόφου Παπούρα». Πρόκειται για έναν ψευδεπίγραφο τίτλο: καμία μελέτη δεν έχει εκπονηθεί για την συντήρηση ή στερέωση του μνημείου, του οποίου η ανασκαφή είναι ακόμη σε εξέλιξη! Μάλιστα, η ευάλωτη τοιχοποιία του μνημείου επιτάσσει την στέγαση του, που δεν μπορεί να συνυπάρξει με την κατασκευή ραντάρ, για λόγους ασφαλείας του αεροδρομίου. Το να βαφτίζεται «ανάδειξη» ο εγκιβωτισμός του μνημείου ανάμεσα σε περιφράξεις, κεραίες και υποσταθμούς, είναι τουλάχιστον προκλητικό!
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι σε κανένα τεχνικό πρόβλημα εν έτει 2025 δεν υπάρχει μόνο μία τεχνική λύση. Είναι προϋπόθεση της νομοθεσίας σε κάθε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων να εμφανίζονται το λιγότερο 3 εναλλακτικές. Αυτό που το ΥΠΠΟ και το ΥΠΟΜΕ ζητούν από κάθε ιδιώτη, δεν το εφαρμόζουν τα ίδια τα Υπουργεία και μάλιστα για ένα μεγάλο έργο του δημοσίου.
Απαιτούμε:
1. Να αποσυρθεί το θέμα 5 από την ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης του ΚΑΣ.
2. Να αποσυρθεί η προμελέτη ως απαράδεκτη.
3. Να εισαχθεί άμεσα στο ΚΑΣ για απόφαση η οριοθέτηση ολόκληρου του λόφου ως αρχαιολογικού χώρου και ο χαρακτηρισμός του μνημείου ως «μείζονος σημασίας».
4. Να αναγκαστεί το ΥΠΟΜΕ και η ΥΠΑ να μελετήσουν εναλλακτικές λύσεις για την χωροθέτηση του συνόλου των έργων του ραντάρ, με επιστημονική τεκμηρίωση και κοστολόγηση, και να τις παρουσιάσουν δημόσια.
5. Το μοναδικό σε μέγεθος, σχήμα, αρχιτεκτονική σύλληψη και εκτέλεση, μνημείο της Παπούρας να προστατευθεί, να μελετηθεί, να συντηρηθεί και να αναδειχθεί σε επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο, με τις κατάλληλες διαμορφώσεις (πχ στέγαστρο) και να μην υπονομευθεί με κανένα τρόπο η ακεραιότητά του, ο ευρύτερος περιβάλλων χώρος του καθώς και η μελλοντική επισκεψιμότητά του.
Καλούμε σε κινητοποίηση την Τετάρτη 9/7/2025 στις 5 μμ
ΑΘΗΝΑ: κτίριο του ΥΠΠΟ, Μπουμπουλίνας 20-22
ΗΡΑΚΛΕΙΟ: πλατεία Λιονταριών
Αντίδραση από το ΤΕΕ
Προς τα υπουργεία Πολιτισμού και Περιβάλλοντας, απέστειλε το Τμήμα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, εκφράζοντας την έντονη αντίθεσή του στην επικείμενη εγκατάσταση συστημάτων αεροναυτιλίας (ραντάρ) στην κορυφή του βουνού Παπούρα, στο πλαίσιο των συνοδών έργων του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Καστελλίου.
Όπως τονίζεται στην επιστολή, η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση radar στην περιοχή με βαριές παρεμβάσεις όπως εκρηκτικές λατομεύσεις εγκυμονεί άμεσο και σοβαρό κίνδυνο για την ακεραιότητα του μνημείου και του πολιτισμικού τοπίου.
Παράλληλα παραβιάζει την ουσία του Αρχαιολογικού Νόμου 4858/2021 (άρθρο 10), το άρθρο 24 του Συντάγματος, καθώς και τις αρχές διεθνών συνθηκών όπως η Σύμβαση της Γρανάδας και το πνεύμα της Σύμβασης του Faro, που επιτάσσουν την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και του αυθεντικού τοπίου.
Το ΤΕΕ/ΤΑΚ καλεί όλους τους αρμόδιους φορείς να:
- Ακυρώσουν οριστικά τον σχεδιασμό εγκατάστασης radar στο όρος Παπούρα.
- Εκπονήσουν άμεσα τροποποίηση της περιβαλλοντικής μελέτης, προκειμένου να εντοπιστεί εναλλακτική θέση εγκατάστασης, εκτός του αρχαιολογικού συνόλου.
- Εξασφαλίσουν την πλήρη συνέχιση και ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ερευνών χωρίς παρεμπόδιση ή κίνδυνο.
- Θεσμοθετήσουν την προστασία και ανάδειξη του Παπούρα ως επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου, επενδύοντας στον πολιτιστικό τουρισμό και την τοπική ταυτότητα.
Αναλυτικά η επιστολή:
«Με την παρούσα επιστολή εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας στην επικείμενη εγκατάσταση συστημάτων αεροναυτιλίας (ραντάρ) στην κορυφή του βουνού Παπούρα, στο πλαίσιο των συνοδών έργων του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Καστελλίου.
Ο αρχαιολογικός χώρος Παπούρας είναι ένας εξαιρετικής σημασίας αρχαιολογικός χώρος, στον οποίο έχουν έρθει στο φως σημαντικότατα προϊστορικά ευρήματα, με κυριότερο ένα μνημείο μοναδικής αρχιτεκτονικής σύλληψης που χρονολογείται γύρω στο 1800 π.Χ. Πρόκειται για κυκλική κατασκευή με ομόκεντρους δακτυλίους, γεωμετρικά και χωρικά οργανωμένη με εντυπωσιακή ακρίβεια.
Το εύρημα αυτό επανακαθορίζει τον χάρτη του μινωικού πολιτισμού στην περιοχή και ενδέχεται να συνδέεται με διαχρονική ιερή χρήση του τόπου, λόγω της γειτνίασής του με το λατρευτικό σπήλαιο του Αφέντη Χριστού.
Η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση radar στην περιοχή με βαριές παρεμβάσεις όπως εκρηκτικές λατομεύσεις εγκυμονεί άμεσο και σοβαρό κίνδυνο για την ακεραιότητα του μνημείου και του πολιτισμικού τοπίου. Τέτοιου είδους καταστροφικές παρεμβάσεις παραβιάζουν την ουσία του Αρχαιολογικού Νόμου 4858/2021 (άρθρο 10), το άρθρο 24 του Συντάγματος, καθώς και τις αρχές διεθνών συνθηκών όπως η Σύμβαση της Γρανάδας και το πνεύμα της Σύμβασης του Faro, που επιτάσσουν την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και του αυθεντικού τοπίου.
Η πρόσφατη δημόσια δήλωση περί τετελεσμένης απόφασης, πριν από την επίσημη γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, δημιουργεί εύλογους προβληματισμούς ως προς τη θεσμική διαφάνεια και την επιστημονική εγκυρότητα των διαδικασιών. Δεν μπορεί, σε ένα κράτος δικαίου, η πρόοδος να ταυτίζεται με την καταστροφή.
Κατόπιν των ανωτέρω, καλούμε όλους τους αρμόδιους φορείς να:
- Ακυρώσουν οριστικά τον σχεδιασμό εγκατάστασης radar στο όρος Παπούρα.
- Εκπονήσουν άμεσα τροποποίηση της περιβαλλοντικής μελέτης, προκειμένου να εντοπιστεί εναλλακτική θέση εγκατάστασης, εκτός του αρχαιολογικού συνόλου.
- Εξασφαλίσουν την πλήρη συνέχιση και ολοκλήρωση των αρχαιολογικών ερευνών χωρίς παρεμπόδιση ή κίνδυνο.
- Θεσμοθετήσουν την προστασία και ανάδειξη του Παπούρα ως επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου, επενδύοντας στον πολιτιστικό τουρισμό και την τοπική ταυτότητα.
Η αντιπρόεδρος της «Πρωτοβουλίας για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδας» για τις απανωτές καταστροφές του τόπου που προκαλεί το αεροδρόμιο στο Καστέλλι
Η Μαρία Φιλίππου, αντιπρόεδρος της «Πρωτοβουλίας για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδας», μιλά για την πιθανή τοποθέτηση ραντάρ για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και συγκεκριμένα στον λόφο Παπούρα όπου πρόσφατο ανακαλύφθηκε ένα σπάνιο μινωικό μνημείο που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις τόσο του Δήμου και των κατοίκων, όσο και των αρχαιολόγων.
Μιλώντας στο Θέμα Κρήτης 103.1 και στην εκπομπή «Πίσω Σελίδες» με τον Μάριο Διονέλλη, αναφέρεται στην σημαντικότητα του μνημείου και όλων όσων έχουν ανακαλυφθεί στον λόφο που με μια πρώτη ανάγνωση δείχνει την ιστορία 4.000 χρόνων στην περιοχή και τονίζει την ανάγκη διάσωσης και ανάδειξης των ευρημάτων, που ακόμα και οι αρχαιολόγοι δεν είχαν τον χρόνο να μάθουν περισσότερα πράγματα μέχρι στιγμής.
Η ίδια διερωτάται τι άλλαξε από πέρσι μέχρι σήμερα καθώς η υπουργός Πολιτισμού είχε πει ότι θα διερευνηθεί άλλο σημείο για την τοποθέτηση ραντάρ και των ανάλογων υποδομών ενώ σημειώνει ότι αν είχαν γίνει πρώτα οι μελέτες, θα γνώριζαν τι συμβαίνει πριν ξεκινήσει το έργο και έρχονται σε διλήμματα του τι θα καταστρέψουν για να φτάσει το αεροδρόμιο στην ολοκλήρωσή του.Τέλος αναφέρεται στις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, μετά και την κάθετη αντίθεση του Δήμου, τονίζοντας ότι οι κάτοικοι δεν θα επιτρέψουν να γίνει αυτό, λέγοντας πως αυτό το θέμα είναι μια ακόμη καταστροφή της περιοχής, μετά το αχρείαστο αεροδρόμιο, την μόλυνση του περιβάλλοντος και του υδροφόρου ορίζοντα και την καταστροφή της αγροτικής οικονομίας.
Σώστε την Παπούρα – Ένα εμβληματικό μνημείο καταστρέφεται!
Υπογράψτε για να αποτραπεί η παράνομη εγκατάσταση ραντάρ σε αρχαιολογικό χώρο
Ο λόφος της Παπούρας, στο Καστέλι Πεδιάδας, φιλοξενεί ένα αρχαιολογικό μνημείο χωρίς γνωστό ανάλογο στον αιγαιακό χώρο: μια κυκλική κατασκευή, με σύνθετη αρχιτεκτονική οργάνωση, που η χρήση της τοποθετείται από την τελευταία προανακτορική περίοδο και έπειτα. Η επιστημονική κοινότητα δεν είναι ακόμη σε θέση να αποφανθεί με σαφήνεια για τη φύση και τη λειτουργία του. Η αποσαφήνιση αυτή θα απαιτήσει χρόνια μελέτης, συστηματικής δημοσίευσης και διεπιστημονικού διαλόγου - όπως συμβαίνει διεθνώς για μνημεία τέτοιας αρχαιολογικής βαρύτητας. Κι όμως, το μνημείο αυτό απειλείται άμεσα. Η κυβέρνηση προωθεί την εγκατάσταση ραντάρ πολιτικής αεροπορίας εντός του μνημειακού χώρου και του φυσικού ιστορικού τοπίου του, αγνοώντας την ιδιαίτερη σημασία του και παρακάμπτοντας κατάφωρα τις διεθνείς συνθήκες και το ισχύον νομικό πλαίσιο.
Σύμφωνα με τον Αρχαιολογικό Νόμο 4858/2021, η αξιολόγηση της αρχαιολογικής σημασίας ενός χώρου προηγείται οποιασδήποτε τεχνικής ή περιβαλλοντικής μελέτης. Το ίδιο πνεύμα διαπνέει το άρθρο 24 του Συντάγματος, που κατοχυρώνει την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς ως θεμελιώδη υποχρέωση του κράτους. Επιπλέον, διεθνείς συμβάσεις, όπως η Σύμβαση της Γρανάδας και η Σύμβαση του Faro (αν και μη κυρωμένη από την Ελλάδα), επιβάλλουν τη διατήρηση της σχέσης των μνημείων με το περιβάλλον τους και τη συμμετοχή της κοινωνίας στις αποφάσεις. Παρ’ όλα αυτά, η Υπουργός Πολιτισμού προανήγγειλε δημόσια την εγκατάσταση του ραντάρ, πριν ακόμη συνεδριάσει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) ένα συμβούλιο διορισμένο απ’ την υπουργό — δημιουργώντας τετελεσμένα χωρίς θεσμική νομιμοποίηση.
Η επέμβαση αυτή δεν απειλεί μόνο την ακεραιότητα και την οντολογία του μνημειακού συνόλου, αλλά ακυρώνει κάθε δυνατότητα μελλοντικής ανάδειξής του, ανατρέποντας παράλληλα την ιστορική χρήση γης και την ιστορική σχέση (χιλιάδων ετών) του μνημειακού συνόλου με την κοινωνία.
Η Παπούρα δεν είναι απλώς ένα ακόμη μνημείο που απειλείται ή ανατρέπεται. Λόγω της εμβληματικής της σημασίας και της κλίμακας του έργου που την απειλεί, η υπόθεση αυτή έχει χαρακτήρα υποδειγματικό. Δεν ζητούμε την εξαίρεση ενός μνημείου από τη μοίρα που έχουν ήδη γνωρίσει τόσα άλλα. Ζητούμε να μπει ένα όριο. Αν ούτε η Παπούρα μπορεί να προστατευθεί, τότε κανένα μνημείο δεν είναι ασφαλές και στην ουσία δεν υπάρχει πολιτική προστασίας της κληρονομιάς. Ο αγώνας αυτός είναι αγώνας ήθους και αρχής: για την εφαρμογή της νομιμότητας, τη διαφάνεια και την επιστημονική ευθύνη. Και ίσως να δημιουργηθεί ένα δεδικασμένο που θα αποτρέπει παρόμοιες αποφάσεις στο μέλλον.
Ζητούμε:
- Την μη εγκατάσταση ραντάρ στον λόφο της Παπούρας
- Την πλήρη προστασία του μνημειακού συνόλου που ταυτίζεται με το φυσικό ιστορικό τοπίο της Παπούρας
- Τη διασφάλιση μιας συστηματικής επιστημονικής έρευνας, της διαφάνειας και της τήρησης της διεθνούς νομιμότητας
Η Παπούρα δεν χαρίζεται. Ούτε στο ραντάρ, ούτε στην αυθαιρεσία. Υπογράφουμε για να σωθεί – πριν να είναι αργά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου