Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πρωθυπουργός πλημμύρας και πυρκαγιάς στην COP28

Ο Μητσοτάκης έχει άπειρο θράσος, όταν δηλώνει, στην 28η Διάσκεψη του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή στο Ντουμπάι, ότι «παρά τις κλιματικές καταστροφές που υπέστη η χώρα μας, αναδύεται μια νέα Ελλάδα». Για τον Μητσοτάκη, «οι κοινωνίες μας δεν είναι προετοιμασμένες για την κλιματική κρίση... [και] πρέπει να διαθέσουμε περισσότερους πόρους για την ανθεκτικότητα. Το έλλειμμα στο μέτωπο της προσαρμογής είναι εξίσου σημαντικό με το έλλειμμα στους στόχους για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου».

Μας κοροϊδεύει στα μούτρα. Ο Μητσοτάκης χρησιμοποιεί τον όρο «κλιματικές καταστροφές» για να μας πείσει ότι για τις πυρκαγιές, που φέτος κατέστρεψαν πάνω από 1,7 εκατομμύρια στρέμματα δάσους, και για τις πλημμύρες, που βούλιαξαν τη μισή Θεσσαλία, δεν φταίει η κυβέρνηση αλλά γενικά «οι κοινωνίες που δεν είναι προετοιμασμένες» παρουσιάζοντας την κλιματική αλλαγή σαν ένα «φυσικό φαινόμενο» που δήθεν τον ανησυχεί και «θα πάρει μέτρα για την μείωση των εκπομπών ρύπων».

Όμως, οι "κλιματικές καταστροφές" είναι αποτέλεσμα της καταστροφικής πολιτικής της κυβέρνησης, που ενεργεί για το κέρδος των καπιταλιστών, της καθολικής ανυπαρξίας μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, από αντιπυρική προστασία και πυροσβεστική δραστηριότητα μέχρι τα κατάλληλα αντιπλημμυρικά έργα, αλλά και της πρόσδεσής της στην βιομηχανία ορυκτών καυσίμων και στο ναυτιλιακό κεφάλαιο.

Πίσω από τα μεγάλα λόγια για δήθεν αύξηση στο μίγμα της ενέργειας των ΑΠΕ, τα «πράσινα νησιά» και τους στόχους για «θαλάσσια αιολικά πάρκα», η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. Οι ΑΠΕ, με αιχμή τις ΒΑΠΕ, δεν σχεδιάζονται με βάση τις ενεργειακές ανάγκες και τις «φυσικές πηγές ενέργειας» κάθε περιοχής αλλά το μεγάλο φαγοπότι των επιδοτήσεων. Ολόκληρες καμένες εκτάσεις, βουνοκορφές ακόμα και περιοχές Natura γεμίζουν ανεξέλεγκτα ανεμογεννήτριες, καταστρέφοντας το φυσικό περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες, για να τσεπώνουν οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι τις επιδοτήσεις και να κερδοσκοπούν με τα τιμολόγια ρεύματος που αυξάνονται "σε διάφορα χρώματα". Η χρέωση δεν εξαρτάται από το μίγμα κόστους των χρησιμοποιούμενων πηγών ενέργειας αλλά από την πιο ακριβή πηγή ενέργειας στην ώρα αιχμής. Η κυβέρνηση έχει καταφέρει, με αυτή την πολιτική, να στρέψει τον κόσμο ενάντια στις ΑΠΕ που τις θεωρεί υπεύθυνες για την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος.

Εκεί, όμως, που η υποκρισία του Μητσοτάκη ξεχειλίζει είναι οι "δεσμεύσεις" για την μείωση των εκπομπών ρύπων. Τρία παραδείγματα.

Είναι πραγματικά εξοργιστικό, τρεις μήνες από την «κλιματική καταστροφή» στην Θεσσαλία, να σχεδιάζουν εγκατάσταση FSRU (πλωτό μέσο αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου), χωρητικότητας περίπου 150.000 m3 (!), στον Παγασητικό Κόλπο. Το συγκεκριμένο FSRU, όπως και το αντίστοιχο (και ισοδύναμο σε χωρητικότητα) της Αλεξανδρούπολης θα αποτελεί, σύμφωνα με τον Μητσοτάκη, «πύλη εισαγωγής LNG προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη». Πέρα από τις τεράστιες οικολογικές καταστροφές και την επικινδυνότητα της δημιουργίας FSRU, το LNG είναι το πιο ρυπογόνο ορυκτό καύσιμο γιατί, εκτός από CO2, ελευθερώνει, κατά την εξόρυξη, τεράστιες ποσότητες μεθανίου (CH4) που είναι πολλαπλάσια πιο βλαβερό «αέριο του θερμοκηπίου».

Αγκαλιά με τις πολυεθνικές

Τρεις μέρες πριν την ομιλία του Μητσοτάκη στη Σύνοδο, διαβάζουμε ότι «η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙ.Π.Α) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου της ερευνητικής γεώτρησης “Ήπειρος–1” που θα εκτελεστεί στη Δημοτική Ενότητα Μολοσσών του Δήμου Ζίτσας Ιωαννίνων, στο πλαίσιο του Σταδίου Ερευνών του Προγράμματος Έρευνας και Εκμετάλλευσης Υδρογονανθράκων της Χερσαίας Περιοχής Ιωαννίνων με φορέα την εταιρεία Energean». Σειρά έχουν οι εξορύξεις στο Ιόνιο και στη Κρήτη. Τι και αν, ακόμα και ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας επαναλαμβάνει ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για διάνοιξη νέων πεδίων εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, η κυβέρνηση της ΝΔ, αγκαλιά με τις πολυεθνικές ορυκτών καυσίμων αλλά το «σύμμαχο» κράτος - δολοφόνο του Ισραήλ, ετοιμάζεται να «τρυπήσει» όλη την Ανατολική Μεσόγειο για την εκμετάλλευση νέων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, στους τύπους πλοίων στρατηγικής σημασίας, οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Tα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50% και αντιπροσωπεύουν το 31% των πετρελαιοφόρων, το 25% της μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 23% μεταφοράς LNG, το 16% της μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, το 12% της μεταφοράς υγραερίου και το 9% της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Πάνω από το 40% των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα 6 πλοία μεταφοράς LNG που κατασκευάζονται σήμερα θα παραδοθούν σε έλληνες εφοπλιστές.

Το 2021, οι εκπομπές ρύπων από τις θαλάσσιες μεταφορές είχαν αυξηθεί πάνω από 40% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Αυτή η αύξηση συνεχίζεται ραγδαία. Για να έχουμε μία εικόνα, αν η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελούσε ένα αυτόνομο κράτος θα καταλάμβανε την 6η θέση στην παραγωγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως. Τι βρήκε να πει ο Μητσοτάκης; «Ως παγκόσμιος ηγέτης στις θαλάσσιες μεταφορές, αντιλαμβανόμαστε την ευθύνη για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, εφόσον διατηρούμε την ανταγωνιστικότητά μας και διασφαλίζουμε ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο». Δηλαδή, ξεχάστε την «απανθρακοποίηση της ναυτιλίας» γιατί αυτή θα μειώσει την ανταγωνιστικότητα και τα κέρδη των εφοπλιστών «μας».

Το πρώτο βήμα για να γλυτώσουμε από τις «κλιματικές καταστροφές» είναι να γκρεμίσουμε αυτή την κυβέρνηση της καταστροφής και να βάλουμε τις ζωές μας και τον πλανήτη πάνω από τα κέρδη τους.

Γιώργος Ράγκος για την εφημερίδα "Εργατική Αλληλεγγύη"

Δεν υπάρχουν σχόλια: