Στην αρχή είπανε ότι φτιάχνουν δρόμο για να συνδέσουν Γράμμουστα με Αετομηλίτσα.
Μετά εμφανίστηκε η μπουλντόζα από τη μεριά της Κόνιτσας που τράβαγε άλλο δρομολόγιο
Τότε είπαν πως δεν ξέρουν: Είναι του στρατού και είναι απόρρητο. Όταν μαθεύτηκε ότι δώσανε 25 χιλιάρικα στη μπουλντόζα, είπαν είναι για να συνδέσει τον Γκέσο με τη Γράμμουστα μέσω Κιάφας.
Όταν ρωτήθηκαν "γιατί;", είπαν πως είναι θέμα του στρατού που μπορεί να κάνει ό,τι θέλει 500 μέτρα από τα σύνορα.
Όμως το έργο είναι 5 χλμ από τα σύνορα και ο στρατός έχει πλήρη οδική πρόσβαση στο σύνορο με 300 μέτρα περπάτημα από τη Γράμουστα και 900 μέτρα περπάτημα από το Πληκάτι.
Γιατί μετατρέπουν σε δρόμο το μονοπάτι 7 χλμ από Γκέσο ως 2520;
"Ήταν", είπαν, "πάντα δρόμος"!
Σε ποιο χάρτη αποτυπώνεται; Ποια δημόσια υπηρεσία τον έκανε; όλες έχουν αρχεία:
- "έγινε", είπαν, "το 1944", ο χάρτης της ΓΥΣ τους διαψεύδει ("έγινε", είπαν "στον εμφύλιο"),
- ο χάρτης της ΓΥΣ του 1948 τους διαψεύδει (έγινε μετά τον εμφύλιο),
- ο χάρτης της ΓΥΣ του 1951 τους διαψεύδει
- Το ίδιο και ο χάρτης της ΓΥΣ του 1980.
Ποτέ δεν έγινε αυτός ο δρόμος.
Η μόνη στράτα ήταν Αετομηλίτσα-Γράμμουστα και ήταν μουλαρόστρατα.
Γιατί άραγε τόση πρεμούρα να γίνει ο δρόμος;
Μερικά δεδομένα:
Στη Γράμμουστα δεν υπάρχει πλέον κοπάδι με πρόβατα και γίδια, μόνο μοσχάρια και η πρόεδρος που μιλά για τα ζώα της, δεν τα ανεβάζει στα αλπικά, τα έχει γύρω από το χωριό.
Στην Αετομηλίτσα, ο τελευταίος με γίδια είναι ανάμεσα σε αυτούς που διαμαρτύρονται για τον δρόμο άρα πάει κουβά το επιχείρημα
Το πρόγραμμα Πίνδος είχε κρατήσει εκτός ασφαλτόστρωσης το τμήμα Λιανοτόπι-Γράμμουστα για να μείνει παρθένα η περιοχή.
Ξαφνικά έγινε άσφαλτος.
Από τη μεριά της Καστοριάς αυξήθηκε η επισκεψιμότητα στο βουνό.
Από τη μεριά της Κόνιτσας τα πράγματα παραμένουν νεκρά με εξαίρεση την Αετομηλίτσα. Ο διαχειριστής του ξενώνα της είναι κι αυτός ενάντια στον δρόμο.
Ποιοί τον θέλουν τον καινούργιο δρόμο εκτός από την πρόεδρο της Γράμμουστας;
Ίσως ο ξενώνας στο Πληκάτι, ελπίζοντας πως ένα τζίπ που θα φύγει από Γράμμουστα θα περάσει κι από το δικό του μαγαζί.
Ποιός άλλος;
Ο κατασκευαστής της εκκλησίας στο Γκέσο που, παρότι έφτιαξε λεωφόρο από το Πληκάτι ως τον Γκέσο, βλέπει τον δρόμο νεκρό, κανείς δεν πάει από εκεί. Ανοίγουν την εκκλησία μια φορά τον χρόνο, εντελώς συμπτωματικά όταν πρόκειται να γιορτάσουν τη νίκη ενάντια στον κομμουνιστοσυμμοριτισμό.
Έχει κι αυτός λόγο να ανοίξει ο δρόμος μπας και το τζιπ από τη Γράμμουστα περάσει από τον Γκέσο και ανάψει ένα κερί. Η εκκλησία, όμως, είναι κλειστή.
Η χάραξη λένε προβλέπει διαδρομή Γκέσος, Περήφανο, Σκίρτση, διάσελο Κιάφας.
Δηλαδή δεν συνδέει Αετομηλίτσα με Γράμμουστα. Το μονοπάτι που υπάρχει μερικά χιλιόμετρα ανατολικότερα μια χαρά κάνει τη δουλειά του αιώνες και αιώνες.
Αυτό δεν θα το κάνουν δρόμο, τουλάχιστον τώρα, απαιτεί τεράστια ποσά και γέφυρες μέσα στα γκρέμια σ ένα βουνό που “περπατάει” διαρκώς.
Τι ακριβώς θέλουν να συνδέσουν, πέρα από τους δύο ξενώνες σε Γράμμουστα και Πληκάτι;
Σε ανύποπτη εποχή στο Πληκάτι μιλούσαν για την ανάγκη να ξαναχτιστεί το εκκλησάκι της Παναγιάς που είχε φτιάξει ο στρατός στο 2520 για τη νίκη του. Θεμιτός στόχος.
Αν γι αυτό γίνεται ο δρόμος γιατί δεν το λένε;
Οι πεζοπόροι εξάλλου έχουν ανάγκη τα ξωκλήσια όταν είναι ανοιχτά.
Κι αν αυτό θέλουν γιατί δεν βάζουν μια μπουλντόζα να ανέβει τη Σκάλα που είναι χωματότοπος και πάντα πέρναγε από εκεί μια μουλαροστρατα και η απόσταση από την κορφή είναι μια ανάσα δρόμος;
Τα ερωτήματα θα μείνουν αναπάντητα μέχρι που η μπουλντόζα να φτάσει στη διασταύρωση των μονοπατιών στον αυχένα ανάμεσα Περήφανο και Σκίρτση.
Τότε θα ξέρουμε προς τα πού θα στρίψει. Προς τη Γράμμουστα ή το 2520;
Όπως όμως λέει ο μοναδικός τσοπάνης της Αετομηλίτσας, τότε θα είναι πολύ αργά. Ο δρόμος θα έχει γίνει και κάθε χρόνο θα τον επικαλούνται για να τον διαπλατύνουν. Και τότε κλάψ' τα τα λιβάδια στο βουνό.
Ας αφήσω εδώ και ορισμένα νούμερα:
Από το Πληκάτι μέχρι το σύνορο από εκεί που σταματά το αυτοκίνητο είναι 900 μέτρα.
Από τον Γκέσο σε ευθεία το Ροζντόλι είναι 5χλμ πετώντας.
Από τον Γκέσο μέχρι το 2520 από εκεί που έχει σταματήσει τώρα η μπουλντόζα είναι 7.5 χιλιόμετρα.
Στη πλευρά της Γράμμουστας από εκεί που σταματάει ο ήδη υπάρχων χωματόδρομος, στη στάνη, η ευθεία μέχρι το σύνορο είναι 5 χλμ.
Από το Λεβέντικο, στις πηγές του Αλιάκμωνα μέχρι το σύνορο είναι 2,5 χλμ και σε ευθεία 1800 μέτρα
Από τα καλύβια της Μπαρούγκας μέχρι το σύνορο είναι 1500 μέτρα
Από τον δρόμο στην Πόρτα Οσμάν το σύνορο είναι 300 μέτρα.
Από τη Γράμμουστα μέχρι το Λεβέντικο πας με ΙΧ σε 8 χλμ χώμα.
Από τη Γράμμουστα πας Αετομηλίτσα με 11 χλμ χωματόδρομο, που έχει πάρει ήδη 1 ένα εκατομμύριο γιούρο έγκριση και ήδη δουλεύουν τοπογράφοι για να διαπλατυνθεί. Δρόμος δηλαδή υπάρχει, μόνο που δεν περνάει από τον Γκέσο.
Τελευταίο:
Στο Politikal γράφτηκε ότι το έργο σχετίζεται με κάποιον που έχει ή θέλει να έχει σχέση με το χιονοδρομικό στη Βασιλίτσα.
Ο Γράμμος κρατάει χιόνι αρκετά στο τμήμα Περήφανο Λεβέντικο μέχρι και τον Μάη κι εκεί πιάνει τα πρώτα χιόνια από τον Οκτώβρη.
Όταν όλα τα χιονοδρομικά είναι νεκρά ο Γράμμος είναι ζωντανός.
Σε ανύποπτη στιγμή είχε ακουστεί κάτι για λίφτ στις πλαγιές του Γράμμου, μια ομάδα είχε ανέβει στη Μαύρη Πέτρα και σήκωσε σχετικό πανό.
Είναι ένα σενάριο.
Υπάρχουν και χειρότερα (σενάρια)
Παραθέτω μερικές εικόνες χρήσιμες στους δικαστικούς αγώνες που έπονται.
Θανάσης Βραχωρίτης
Ψάξε βρες πού είναι τα 500 μέτρα δικαιοδοσίας του στρατού στα 5 χιλιόμετρα, από το σημείο που έστειλε την μπουλντόζα του. |
Ποιά Βασιλίτσα και ποιο Ανήλιο; Γράμμος με χιόνι σχεδόν μισό χρόνο κάθε χρόνο |
Ο "δρόμος" και η φωτογραφία του 2006 |
κι εδώ ο "δρόμος" |
Bonus, ο χάρτης της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού του 1948, στη καρδιά του εμφυλίου. Ψάξτε βρείτε δρόμους: Μία μουλαρόστρατα και μερικά ίχνη. |
1948 επίσημα |
Tο υπόμνημα του χάρτη: ημιονική οδός, δύσβατος, ατραπός, αυτά είναι ο δρόμος που επικαλείται η Περιφέρεια και ο Στρατός κι αυτά ακόμα δεν φαίνονται στον δικό τους χάρτη. |
...και η υπογραφή του Tαξίαρχου |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου